Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019

Ξεκινώντας ένα διαδραστικο σημειωματάριο


   Μπρος στον δρόμο που χάραξε το Lapbook (για μένα τουλάχιστον...) βρίσκεται και μια άλλη επιλογή: το διαδραστικό σημειωματάριο ή διαδραστικό τετράδιο. Το χρησιμοποιούν όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις ελληνικές ιστοσελίδες φτιάχνοντας όμορφα πραγματάκια! Στο εξωτερικό (κυρίως σε  αμερικάνικες σελίδες) είναι ευρέως διαδεδομένο και υπάρχει απίστευτο πλήθος αρχείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ανά μάθημα και ανά τάξη.


Τι είναι;
Είναι ένα τετράδιο στο οποίο κολλάμε πτυσσόμενα πλαίσια/σχέδια με διάφορους τρόπους. Σε αυτά μπορούν να αναφέρονται/ζητούνται να γραφούν πληροφορίες με τη θεωρία του μαθήματος ή ακόμα και επίλυση ασκήσεων. Αυτά τα πτυσσόμενα πλαίσια είναι ένας εκπληκτικός τρόπος να οργανώνει κανείς πληροφορίες, κι αυτό γιατί η οπτικοποίηση βοηθά τους μαθητές να οργανώσουν καλύτερα τις πληροφορίες στο μυαλό τους, να τις απομνημονεύσουν ευκολότερα, άλλα και να ανατρέξουν σε αυτές για μια γρήγορη επανάληψη. Όλα είναι οργανωμένα, σύντομα και γίνονται κατανοητά πιο εύκολα.

Πώς να το δουλέψω στην τάξη;

Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να ξοδέψει τον χρόνο που θέλει για να φτιάξει ένα διαδραστικό σημειωματάριο στην τάξη του. Το προσαρμόζετε στις ανάγκες της διδασκαλίας σας και στο χρόνο που διαθέτετε. Μπορεί να γίνει για όλα τα μαθήματα. Προσωπικά θεωρώ ευκολότερο να γίνεται για ένα μάθημα σε κάθε χρονιά. Μπορείτε και σε περισσότερα από ένα, αλλά θα υπάρχει περισσότερο φόρτο εργασίας για όλους. Συνήθως σε ένα τετράδιο μπορούμε να προσθέσουμε 2 με 3 σελίδες εβδομαδιαίως και έτσι στο τέλος της χρονιάς φτιάχνουμε με τους μαθητές μας ένα συνολικό διαδραστικό τετράδιο που περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά σημεία, τα highlights, των κεφαλαίων που διδάχτηκαν . Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν οδηγό που χτίζουμε σταδιακά και στον οποίο μπορεί ο μαθητής να ανατρέξει κάθε στιγμή για να βρει και να θυμηθεί τις πληροφορίες που χρειάζεται. Το διαδραστικό σημειωματάριο τους μπορούν να το έχουν μαζί τους κάθε μέρα, ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν σε όποια περίπτωση το χρειαστούν.

Αυτό που το κάνει τόσο σημαντικό για τα παιδιά είναι ότι βάζουν τον προσωπικό τους κόπο για να το φτιάξουν και εμπλέκονται ενεργά στη δημιουργία του. Δεν είναι μόνο το: κόβω-κολλώ-χρωματίζω-αντιγράφω-διαβάζω. Τα παιδιά νιώθουν περήφανα που καταφέρνουν να το φτιάξουν και το χρησιμοποιούν με κάθε ευκαιρία, γιατί νιώθουν ότι τους  "ξελασπώνει".


Συμβουλές για ένα επιτυχημένο διαδραστικό τετράδιο:

Αυτό που θα σας συμβούλευα από αυτά που είδα  και διάβασα είναι η αρχή!  Είναι πολύ βασικό να διδάξουμε στους μικρούς μαθητές μας πώς συμπεριφέρονται από την αρχή! 

1.Οριοθετήστε τη δομή του τετραδίου με περιεχόμενα, αρίθμηση σελίδων, ημερομηνίες, τίτλους, φάκελο για όσα δεν πρόλαβαν να τελειώσουν και βεβαιωθείτε ότι όλοι κατάλαβαν τον τρόπο οργάνωσης (μη λυπηθείτε να αφιερώσετε χρόνο, είναι βασικό το στάδιο αυτό!). 

2.Για να επισπεύσετε τις διαδικασίες διδάξετε τους πώς να κόβουν πιο γρήγορα πώς να τα κολλούν χωρίς να σπαταλούν χρόνο και κόλλα (κόβουμε πρώτα περιμετρικά, τοποθετούμε κόλλα μόνο στις γωνίες). 

3. Απαραίτητος είναι ένας μικρός κάδος ή κουβαδάκι για τα χαρτιά από το κόψιμο ανά θρανίο ή ανά ομάδα. Μετά τον πρώτο καιρό, η κοπή μπορεί να γίνεται  σπίτι περιμετρικά μόνο και τα υπόλοιπα στο σχολείο...

 4. Πάντα να έχετε μαζί σας ένα πρότυπο, ώστε να το χρησιμοποιήσετε ως παράδειγμα. Στην αρχή ξεκίνησα να φτιάχνω ένα όμοιο διαδραστικό τετράδιο και για μένα. Όμως με τον καιρό βρήκα ως πιο εύχρηστη λύση  κόλλες Α4. Έτσι, τα συμμαζεύω όλα σε ένα ντοσιέ και προσθαφαιρώ ανάλογα κάθε χρονιά!

5. Στα πρώτα μαθήματα βεβαιωθείτε ότι κανείς δε θα κολλήσει στο τετράδιο του αν δεν το ελέγξετε (γλιτώνετε πιθανές ζημιές και απογοητεύσεις!). Προχωράμε βήμα-βήμα όλοι μαζί μέσα στην τάξη ώστε να συνηθίσουμε τον τρόπο.

Για να μην τα παρουσιάζω όλα ρόδινα, να σας πω πως θα υπάρξουν επίσης τετράδια τσαπατσούλικα, με σελίδες που κλείνουν και τσαλακώνουν με λάθος τρόπο ότι έχει κολληθεί μέσα, από βιασύνη, από αδεξιότητα,από άγνοια. Θα υπάρξει υλικό που έχει κολληθεί λάθος, όμως όλα μαθαίνονται!


Αξίζει τον κόπο και τον χρόνο;
Για μένα ναι! Πιστεύω πως βοηθά τους περισσότερους μαθητές στη μαθησιακή διαδικασία. Δεν υπάρχει μεγάλη βιβλιογραφία και έρευνα γύρω από το θέμα, αλλά συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που καταθέτουν τις εμπειρίες τους  και αξιολογούν τα διαδραστικά τετράδια τείνουν να τα κρίνουν θετικά. Αν αφιερώσετε λίγη προσοχή στον τρόπο που θα οργανώσετε τις πληροφορίες σας και το δουλέψετε με σύστημα μπορεί να αποδώσει πολύ γλυκούς καρπούς! 

Για εσάς που θέλετε να τα έχετε όλα τακτοποιημένα και θέλετε να ξεκινήσετε εύκολα και γρήγορα ένα διαδραστικό τετράδιο  μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω αρχείο πατώντας εδώ ή πάνω στην εικόνα:




Στο διαδραστικό τετράδιο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και τα παραθυράκια από το Lapbook της Γραμματικής και αντί για φάκελο να τα έχετε συγκεντρωμένα σε ένα τετράδιο. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και αφίσες με τις στρατηγικές πράξεων. Προσεχώς, φιλοδοξώ να φτιάξω κι άλλο υλικό γι' αυτά. Υπάρχει βέβαια και εξαιρετικό υλικό στους συνδέσμους των παρακάτω σελίδων:  


Ιδέες για δασκάλους

Theaching Therapy  και εδώ

diydaskalistika

Τάνια Μάνεση 

Reoulita

Ιστορίες Τάξης

Kυρία Αταξία

Υλικό για Δασκάλους και εδώ

Μαυροπίνακας

My creations from heart



Τα λέμε  στο επόμενο post!



Εάν δεν ξέρετε πώς να κατεβάσετε 
από το Teachers Pay Teachers διαβάστε εδώ.










Όροι πνευματικής ιδιοκτησίας

Το παρόν αρχείο αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του miataximapoiataxi και διατίθεται στον εκπαιδευτικό ιστότοπο miataximapoiataxi.blogspot.com.  Απαγορεύεται οποιαδήποτε εμπορική χρήση χωρίς την άδεια του δημιουργού βάση του νόμου  2121/1993 (ΦΕΚ Α'25, 4/3/93). Επιτρέπεται η ανατύπωση μόνο για ιδιωτική χρήση στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος.  Οποιαδήποτε αναφορά στο υλικό πρέπει να αναφέρει την πηγή με υπερσύνδεσμο


Αφήστε ένα σχόλιο ή ένα ευχαριστώ αν σας άρεσε το υλικό. Μοιραστείτε μαζί μας στο miataximapoiataxi.blogspot.gr ή στο hashdag #miataximapoiataxi μια φωτογραφία από το υλικό που χρησιμοποιήσατε.

Παρακαλώ διαβάστε και σεβαστείτε τα πνευματικά δικαιώματα της δημιουργού!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου