Σάββατο, 17 Μαρτίου 2018

Γραμματική Αναγνώριση βάσει ... σχεδίου! (κλιτά)

     Λέω να αρχίζω να ξυπνώ από τη χειμερία νάρκη που έπεσε στο blog μου. Ο χειμώνας που πέρασε ήταν πολύ απαιτητικός για μένα (και σε χρόνο και σε δυνάμεις)! Παρόλα αυτά αποφάσισα να ξεκινήσω να γράφω πάλι όσο μπορώ!Και κάπως έτσι στο πρώτο ποστ για το 2018 με έπιασε η άνοιξη...



Άνοιξη ήρθε ξανά...
          Οι καρποί όλης της σχολικής χρονιάς έχουν αρχίσει να παίρνουν μορφή, με τους μικρούς μας μαθητές να δείχνουν ωριμότεροι (εντάξει, η πλειοψηφία!) και "γεμάτοι" με τα φετινά τους επιτεύγματα. Τώρα, λοιπόν, είναι μια καλή εποχή για να εξασκηθούν στο να αναγνωρίζουν γραμματικά μια λέξη. Βλέποντας, λοιπόν, κάποια παιδιά να δυσκολεύονται και να τρομάζουν με τη γραμματική αναγνώριση αποφάσισα να δουλέψω με ένα σχεδιάγραμμα το οποίο εμπλουτίζεται σταδιακά με επιπλέον πληροφορίες. Ας σας τα πω, όμως, από την αρχή:



Γιατί ;
     Η πλειοψηφία των παιδιών είναι μπερδεμένα  και φοβούνται τη διαδικασία αυτή. Αυτά τα παιδιά στάθηκαν αφορμή να φτιάξω ένα χάρτη αναφοράς,έναν μπούσουλα, ώστε να μπορούν να βρουν τον σωστό "δρόμο" στην αναγνώριση των λέξεων και σε κάθε "στάση" να κάνουν την ορθή επιλογή. Επέλεξα να βάλω τα κλιτα μέρη του λόγου, καθώς αυτά είναι και τα πιο απαιτητικα. Στο τέλος της διαδρομής τους θα έχουν βρει όλα τα χαρακτηριστικά της  λέξης που τους ζητείται. 
Όμως, επειδή η γνώση αυτή χτίζεται  με μικρά βήματα κάθε φορά, θεωρώ ότι είναι ορθότερο να παρουσιαστεί στα παιδιά με έναν χάρτη επιλογών ο οποίος εμπλουτίζεται σταδιακά. Γι' αυτό, ενώ ξεκίνησα σαν αρχική σκέψη ένα βασικό σχεδιάγραμμα, κατέληξα να δημιουργήσω 4 διαβαθμισμένα.

Πώς;
      Θεωρήστε ότι αντιστοιχεί ένα σε κάθε τάξη από πρώτη μέχρι τετάρτη, χωρίς αυτό να είναι απόλυτο, γιατί κάθε δάσκαλος/α ακολουθεί το ρυθμό των παιδιών της τάξης του/της (ελπίζω!)...
Τα βήματα για τον τρόπο που το δούλεψα εγώ:
1.  Τα σχεδιαγράμματα είναι σκόπιμα ασπρόμαυρα. Τα παιδιά χρωματίζουν διαφορετικά την κάθε διαδρομή, γνωρίζοντας έτσι τις επιλογές τους.Μια άλλη ιδέα είναι να τους πλαστικοποιήσουμε και να κυκλώνουν επάνω στον χάρτη τον πρώτο καιρό.
2. Δίνονται λέξεις και τα παιδιά πρέπει να τις αναγνωρίσουν πρώτα προφορικά και έπειτα γραπτά με το σχεδιάγραμμα ανοιχτό. Έτσι εξοικειώνονται με τη διαδικασία και τους μένει οπτικά στη μνήμη.
3. Έπειτα από αρκετή εξάσκηση με τη βοήθεια του σχεδιαγράμματος, το βάζουμε στην άκρη και οι μαθητές/τριες καλούνται να αναγνωρίσουν τις λέξεις χωρίς τη βοήθεια του.

     Αυτό που θέλω να σημειώσω, όμως, είναι πως αν υπάρχει ένα παιδί που έχει συγκεχυμένες στο
μυαλό του τις βασικές γραμματικές έννοιες, είναι καλύτερο να εξασκηθεί στη γραμματική αναγνώριση ξεκινώντας με τον πρώτο απλούστερο χάρτη - για τον πρώτο καιρό - και έπειτα να χρησιμοποιήσει τον δεύτερο, τον τρίτο κ.ο.κ. ανεξάρτητα από την τάξη στην οποία βρίσκεται.Επίσης, αναγκαίο είναι ανάμεσα σε κάθε αλλαγή να μπορεί να αναγνωρίσει πλήρως τις λέξεις που του δίνονται χωρίς καμιά βοήθεια.   

  Για να το κατεβάσετε:
     Είναι ένα εργαλείο που επινόησα εμπνευσμένη από τους/τις αγαπημένους/ες μου μαθητές/τριες και χαίρομαι που το μοιράζομαι μαζί σας! Μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν στον παρακάτω σύνδεσμο https://www.teacherspayteachers.com/Product/--3705227 στο TpT κατάστημά μου. Αν δεν έχετε ήδη λογαριασμό, μπορείτε να φτιάξετε εύκολα και δωρεάν έναν ακολουθώντας τις οδηγίες που θα βρείτε εδώ. Θα χαρώ να δω σχόλια ανατροφοδότησης!



Αυτά από μένα και για αυτή την εβδομάδα!
Θα τα πούμε σύντομα (ελπίζω) κάπου εδώ γύρω!



Κι επειδή το "κλοπή paste" καλά κρατεί... διαβάστε και τους όρους χρήσης :
Το παρόν αρχείο αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του miataximapoiataxi και διατίθεται στον εκπαιδευτικό ιστότοπο miataximapoiataxi.blogspot.com.  Απαγορεύεται οποιαδήποτε εμπορική χρήση χωρίς την άδεια του δημιουργού βάση του νόμου  2121/1993 (ΦΕΚ Α'25, 4/3/93). Επιτρέπεται η ανατύπωση μόνο για ιδιωτική χρήση στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος.  Οποιαδήποτε αναφορά στο υλικό πρέπει να είναι αποσπασματική και να αναφέρει την πηγή με υπερσύνδεσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου